fredag 26 november 2010

Pinocchio e bäzzzt!!!!1

Jag har nu som sagt inte sett Ponyo, men jag betvivlar starkt att något rent animationstekniskt kan komma i närheten av Monstro-jaktscenen i slutet av Pinocchio:



(Börjar 5:16 in i klippet. Tittas förslagsvis i helskärm)

Betänk att allt är handanimerat från scratch, och förundras dels över det realistiska och detaljerade vattnet och dels över hur expressivt den offantliga valkroppen ges liv.

Pinocchio över huvud taget är ju ett animationens underverk utan motstycke i historien egentligen. Det är imponerande att tänka sig att något så fantastiskt kunde skapas redan 1940, när animationen som konstform ändå fortfarande var så pass färsk. Walt Disney hade verkligen ballar av stål när han pumpade in enorma summor i projekt som Pinocchio, Fantasia och (speciellt kanske eftersom den var först) Snövit. Man kompromissade aldrig, utan uppfann istället helt nya animationstekniker för att kunna göra det man ville med filmerna. Se till exempel den långa "kameraåkningen" 5:24 in i det här klippet:



Tänk vilken enormt komplex scen en sådan där åkning var innan datoranimationen kom! Med alla olika bakgrundslager som ska röra på sig, och så cellanimation på det. Minns inte hur de åstadkom det där riktigt, men det var med en vansinnigt avancerad apparat, och jag minns att just den där åkningen var otroligt dyr att producera, det klart dyraste i Disney-studions historia vid tiden. Man hade ju kunnat tänka sig att istället klippa mellan de olika gatumiljöerna, och komma undan lätt och billigt, men Disney hade sin vision klar om hur det skulle se ut och gav sina animatörer nästan obegränsat med resurser och fria tyglar för att uppnå det. På så vis var han ett geni, gamle Walt, för att han vågade satsa på vad som egentligen på pappret såg ut som idiotprojekt (Snövit, till exempel, måste ju ha blivit närmast utskrattad innan premiären). Det hade ju aldrig gjorts förut, och på sätt och vis närmade sig Disney-studion många gånger avantgardefilmen med alla dessa experimentella tekniker. Sedan blev Disney tyvärr fegare och fegare ju längre tiden led, mycket kanske för att Pinocchio floppade finansiellt, och jag tror inte att man hittar något som kommer i närheten av sådana här tekniska extravaganser efter 40-talet.

Men hur som: Pinocchio är bäst!

2 kommentarer:

  1. Märkligt att Disney tillåter att typ alla deras filmer ligger på Youtube förresten.

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg att jag läste en lång rant av John Kricfalusi om vad animationsstudiorna helt saknade idag, med effektivisering och sådär. Han menade att man förr, framför allt hos sådana som Tex Avery, lät animatörerna gå relativt fria i själva animationen av karaktärerna. Det innebar att varje enskild animatör fick uttrycka sig och sin stil i varje ruta, vilket gav en hel del liv till karaktärerna och till animationen. I kontrast till hur man t ex animerar South Park eller Family Guy idag. Eller Simpsons.

    Det märks ju i Pinocchio, det gör det. När Geppetto smyger fram med hagelbrakaren i hand ser man ett momentum i varje rörelse, som helt enkelt saknas i animation av idag.

    Vad gälle vattnet... Jag måste verkligen se om Pinocchio, speciellt i HD. Eller på bioduk, hur jävla häftigt hade inte det varit? Men av vad jag kan minnas undrar jag om inte vattnet i Ponyo ändå är i en klass för sig, mest eftersom Ghibli tecknar vattnet som en levande karaktär. Och speciellt eftersom just vattnet är handanimerat, med det mesta andra förstås... Jag blev i alla fall minst sagt hänförd.

    SvaraRadera